همشهری آنلاین: رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، به رغم انکار‌ها از طرف رییس جمهور این کشور، به نظر می‌رسد که واشنگتن به طور غیر قانونی مظنونان به انجام اقدامات تروریستی را شکنجه می‌کند

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا، تصریح کرد که وی هنوز امیدوار است نیروهای آمریکایی بیشتری تا پایان سال 2008 از عراق خارج شوند.

پلوسی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: خفه کردن مجازی در آب و قرار گرفتن در معرض دمای بالا، همه به مثابه شکنجه‌های غیر قانونی هستند.

پلوسی تصریح کرد: یک تعریف قانونی از شکنجه وجود دارد که معتقدم این اقدامات واشنگتن همان شکنجه است و کاملا با این تعریف منطبق است اما جورج بوش رییس جمهور آمریکا این موضوع را انکار می‌کند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که وی تنها اظهارنظرهای محدودی از طرف دولت بوش در مورد تاکتیک‌های بازجویی توسط دولتش شنیده است.

روزنامه نیویورک تایمز چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد که طی سند منتشر شده از طرف وزارت دادگستری آمریکا، مشخص شد که تکنیک‌های خشونت آمیزی در بازجویی‌های مظنونان جنگ علیه تروریسم توسط دولت بوش مورد استفاده قرار گرفته است.

این سند در سال 2005 منتشر شد و در همان سال کنگره‌ آمریکا شکنجه زندانیان در آمریکا را ممنوع کرده بود.

بوش اخیرا در اظهارنظری گفت: دولت آمریکا افراد را شکنجه نمی‌کند. ما به قوانین آمریکا و الزامات بین‌المللی وفادار هستیم.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین اظهار داشت که تکنیک‌های خشونت آمیز در بازجویی‌ها به خوب عمل نمی‌کنند و فکر می‌کنم حفاظت از جان مردم آمریکا در اولویت اصلی فعالیت‌ ما قرار داشته است و اقدامات ما باید در راستای قوانین آمریکا باشد.

پلوسی گفت: کارشناسان بر این موضوع متفق‌القو‌ل هستند که شما نمی‌توانید از طریق این نوع تکنیک‌ها اطلاعات موثقی به دست آورید. با این تاکتیک‌ها اعتبار آمریکا به مخاطره می‌افتد.

روزنامه نیویورک تایمز در سر مقاله‌ روز یکشنبه خود، دولت بوش و مشاورانش را به هدایت اقدامات نظام‌مند در گمراه کردن کنگره، مردم آمریکا و مجامع بین‌المللی در مورد این نوع سیاست‌های خود متهم کرد.

این روزنامه در گزارش خود عنوان کرد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، تکنیک‌های خود را از سیاه‌چال‌های مصر، عربستان و شوروی سابق سرمشق گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز اعلام کرد که انکارهای بوش نمی‌تواند حقایق در مورد این موضوع را تغییر دهد.

روزنامه واشنگتن پست از کنگره تحت امر دموکرات‌ها خواست که برای تضمین این موضوع که تکنیک‌های بازجویی سیا باید به طور کامل بر اساس قوانین آمریکا انجام شوند فشار آورد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا در این گفت‌وگو در مورد جنگ عراق گفت: دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2008 این کشور برای پایان دادن فوری به جنگ عراق بسیار خوشبین‌تر هستند.

پلوسی تصریح کرد: به رغم یکسری ناکامی‌های کنگره در پایان دادن به جنگ عراق، استراتژی دموکرات‌ها هنوز نیز توانایی کاهش شمار زیادی از نیروهای آمریکایی از عراق را دارد.

پلوسی هم چنین خاطر نشان کرد که بسیار خوشایند است اگر هیلاری کلینتون به عنوان اولین رییس جمهور زن آمریکا برگزیده شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شما با حضور نیروهای آمریکا تا سال 2013 در عراق موافق هستید، گفت: با حضور گسترده این نیروها تا سال 2013 در عراق موافق نیستم اما فکر می‌کنم حضور نیروی حداقلی و یک نیروی موقت برای چند سال پس از سال 2008، موضوعی مناسب باشد.

پلوسی گفت: همیشه دعا می‌کنم بوش سیاست‌هایش را تغییر دهد.

پلوسی در مورد همکاری مخفیانه احتمالی دولت بشار اسد رییس جمهور سوریه با دولت کره شمالی در مورد امور هسته‌یی و اینکه آیا وی در مورد شخص بشار اسد تردید از خود نشان می‌دهد یا خیر تصریح کرد: مجاز نیستم هر آنچه که مردم در مورد آن گمانه‌زنی می‌کنند تایید و رد کنم. بشار اسد هر شخصیتی که دارد و سوریه هر نوع کشوری که هست، زیاد مهم نیست؛ اما این موضوع مهم است که میان اسراییل و سوریه صلح برقرار شود. این موضوع بسیار مهم است به طوری که در مورد آن با بشار اسد صحبت کردم و به وی اعلام کردم که اسراییل دوست ما در منطقه است.

کد خبر 33513

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز